Thursday, August 5, 2010

mata wang negara

bismillah
this is the time to add some love. to our lovely country. Malaysia. entri kali ini akan berkisarkan tentang duit lebih tepat lagi matawang negara kita,malaysia. harap harap sedikit sebanyak dapat membantu readers sekalian untuk lebih mengenali dan menyangi Malaysia.

mesti semua tahu matawang malaysia ialah malaysian ringgit.but i bet u mesti tak tahu perkataan ringgit tu datang dari mana. apa tu ringgit ? Nama "Ringgit" berasal daripada sisi bergigi wang perak Sepanyol yang digunakan secara meluas pada zaman dahulu.

'ringgit' hanya diterima sebagai nama rasmi mata wang negara pada ogos1975, 18 tahun selepas merdeka. sebelumnya dikenali dengan dollar(Malaysian dollar) dalam bahasa inggeris dan ringgit dalam bahasa malaysia. namun simbol $ digunakan sehingga 1990an. Dan ditukar kepada RM.

sebelum merdeka mata wang yang digunakan termasuklah mata wang Rupee India yang digunakan sebagai mata wang rasmi di penempatan selat pada 1837. Namun pada 1867, dollar perak digunakan semula. Pada 1903,Lembaga Pesuruhjaya Mata Wang (Board of Commissioners of Currency) telah memperkenalkan dollar Selat (straits dollar)

nilai wang kertas terbesar yang pernah dikeluarkan ialah RM1000. namun telah dihentikan pengeluarannya pada 1990an. bayangkanlah kalau sekeping hilang. menangis.


2 comments:

Unknown said...

asl semangat keekonomian sgt ni?
msti skor ari tu. kekeke.

ahmad faiz said...

ini bukan semangat keenomian.
ini cinta kepada duit. hahaha