Friday, October 23, 2009

satu malaysia.



satu malaysia.
kenapa segala yang kita lakukan hari ini berkaitan dengan satu malaysia.
pergi mana-mana pun,event ape pun x kiralah government atau NGO semuanya berkisarkan satu malaysia.
kadang-kadang bila ending berita, pemberita cakap 'salam satu malaysia' penah dengar tak?
mane2 pun salam satu malaysia.
mereka ini betol-betol mengahayti atau sekadar mainan mulot sahaja atau lebih terok tiada apa utk dihayati
berikut adalah 8 prinsip/nilai satu malaysia
  • ketabahan
  • penerimaan
  • pendidikan
  • intergriti
  • meritokrasi
  • rendah hati
  • kesetiaan
  • budaya kecemerlangan

perlu ke 1malaysia diwujudkan?
adakah rakyat malaysia tidak cukup bersatu?
kita sudah ada bapa perpaduan,yang telah menyatukan rakyat malaysia.
apakah relevannya mewujudkan 'satu malaysia'?
ini seakan-akan tidak mengiktiraf usaha dan pengorbanan Allahyaraham Tun Hussein bin Dato'Onn
jika dilihat pada iklan hari kebangsaan,mahupun sambutan hari raya, nilai perpaduan antara kaum telah lama diperlihatkan sebelum satu malaysia diwujudkan lagi.
jikalau begitu adakah satu malaysia hanyalah permainan politik sesetengah pihak?
adakah tujuan satumalaysia hanya untuk meraih undi dikalangan bukan bumiputra?
fikir-fikirkan


__________________________________________________________________
sumber:

bukan untuk berpolitik sekadar buah fikiran yang diterjemahkan
salam perpaduan

4 comments:

nadirah_nor said...

bg aku patot memndngkn rakyat m'sia dh mule x bsatu pdu...n sblum keadaan get worse tulah cbb ada 1 m'sia..;p

.rda. said...

kalau setakat satu atas kertas dan iklan, takde gunanya jugak. sama je.

ahmad faiz said...

wahai rda. aku bersatu je ngn mbe cina aku. haa
sbb tu aku mcm cina. haha. hensem en. hahaaha

amyG18*jkjk* said...

1malaysia paleotak pe
lme2 hak org melayu sket2 kne kikis.
bdoe!