Sunday, October 18, 2009

berus gigi.

pernah tak korg terfifikir pasal berus gigi. hari tidak akan sempurna tanpa berus gigi. tapi ramai yg tidak pernah memikirkannya. life without toothbrush? can u imagine that? haha. mungkin tak keluar rumah kot.em. so anda sudah sedar betapa penting nye berus gigi kepada hari anda?


kita harus berterima kasih kepada pencipta berus gigi. siapakah dia yg mencipta berus gigi? saya sendiri tidak tahu. tetapi siapa kesah tentang pencipta berus gigi. saya bukan ingin bercerita tentang pencipta berus gigi. tetapi ingin berkongsi ilmu. ilmu tentang faktor pemilihan berus gigi.

yang pertama,orientasi berusnya. sama ada hard,normal,soft ataupun super soft. berus yang terdapat pada berus gigi tidaklah terlalu keras. kerana ia akan merosakkan gusi. seeloknya amek yg super soft. tetapi ia tidak practical kerana ia fragile. berusnya mudah rosak.

kedua,badannya. haruslah cukup panjang untuk masuk kedalam mulut. haruslah cukup lebar untuk memudahkan tangan mengengam dan menggerakkan berus gigi tersebut

yang ketiga,panjang berus. berus tidak seharusnya terlalu panjang. untuk saiz gigi mat saleh yg normal plg sesuai ialah sepanjang 1 inchi. tetapi bagi orang asia haruslah lebih pendek. ini adalah kerana mulut orang asia lebih kecil berbanding org barat, sbb ape tak boleh panjang? sebab nnt semasa memberus akan ade kawasan yang tidak tercapai oleh berus yang panjang.

ini adalah sedikit sebanyak yang saya belajar di klinik gigi semasa menemani ibu saya menjalani rawatan di klinik gigi minggu lepas..

sekian

0 comments: